torsdag den 11. november 2010

Hårsækmider, allergi og BARF

Da Molly var helt ung hvalp fik hun konstateret hårsækmider (Dermodex Canis) Hårsækmider lever på alle hunde, som får miderne fra deres mor indenfor de første 3 levedøgn. De fleste hunde lever med miderne i alt fordragelighed og uden problemer. Unge hunde kan få den lokaliserede form som viser sig i form at små hårløse pletter, oftest i hoved og på forben. Denne form er godartet og forsvinder gerne igen uden tilbagevenden af problemet. Molly blev første gang behandlet med Advocate som gives i nakken som en pipette. Resultatet var formidabelt og jeg åndede lettet op og tænkte "puha" så er det ikke noget alvorligt.

Men men men da hun lige havde overstået hendes første løbetid, fandt jeg nogle små bare pletter hvor hårene i området omkring sad meget løst og faldt af når jeg kløede hende. Noget tydede på Molly havde den gereraliserede form som kan være nedarvet fra forældrene og kan være meget svært at kurere. Vi behandlede hende atter med Advocate, uden resultat. Prøvede derefter et Ivomec lign. præperat som vi måtte søge dispensation for, da det kun er godkendt til får i DK. Resultatet udeblev desværre også her. Molly havde indtil dette været uden symptomer, udover de hårløse pletter. Dvs ingen kløe eller irritation. Dette skulle dog hurtigt ændre sig, da hun en dag begyndte at klø sig og få væskende knopper over hele kroppen, især i lysken. Dette forværredes at en episode hvor hun faldt i en sø som åbenbart var fuld med bakterier som irriterede hendes hud yderligere. Måtte kontakte dyrlægen som gav hende hendes første skud binyrebarcomon. Jeg hadede det og var grædefærdig, for har læst utallige historier på nettet som beretter , at denne form for behandling er "som at tisse i bukserne" og nedsætter immunforsvaret yderligere og gir miderne endnu bedre spillerum. Dyrlægen opfordrede mig til at prøve at opbygge hendes immunforsvar med nogle naturpræparater og olier og så måtte man bare håbe på det bedste!!!

Jeg købte livets olie og det var ad denne vej jeg kom ind på nogle sider om "BARF" fodring. Tænkte at det virkede meget svært og uoverskueligt at fodre på denne måde, men fandt alligevel en forhandler her i Nordjylland http://www.hundecenternord.dk/ Jeg fik en meget professionel vejledning, en nøje udregnet foderplan og vitaminer med hjem. Fik også beskeden "at det kunne blive værre, før det blev bedre" det synes næsten ikke muligt, men kroppen kan være op til 6 mdr. at udrense affaldsstoffer mm. Havde fodret Molly med fodret i en `eneste uge da hendes kløe forsvandt 100% og hendes pels blev atter blank og skinnende. Det var ikke spor vanskeligt at finde rundt i foderplanen og Molly elskede at spise alt ligefra rensdyr til fisk og masser af kallun. Hun hyggede sig med store ben og flåede og gnavede og opførte sig som en rigtig ulv:0))) Hun var meget sulten i starten og fik fuld dosis på 200 g om dagen. Hun er nu spist til og får 130 g om dagen. Jeg tror at fodret har styrket hendes system, idet fodret ikke er varmebehandlet, dvs alle vitaminer er bevaret. Når man fodrer med BARF bliver hundens mavesyre meget stærk hvilket også hjælper til at nedbryde maden bedre. Hunden får en meget stærk mave og har så godt som aldrig diarre og har en meget mindre mængde "efterladenskaber" Det rå kød indeholder ikke lagermider, hvis ekskrementer mange hunde er overfølsom overfor. Lagermiderne minder i deres form meget om husstøvmider og der kan dannes kryds allergi og så har man jo virkelig et problem.

Molly efter 2 mdr på BARF

Jeg har senere observeret at Molly ikke kan tåle korn og majs, hvilket næsten er at finde i former for tørfoder. (Undtagen Orien, Zivi Peek og et foder mere jeg ikke kan huske navnet på. Kingsmore indeholder en lille smule, men er i den bedre ende af tørfoder) Tænker også "hvad pokker skal en hund med korn" En ulv ville jo aldrig gå ud i en kornmark og begynde at æde, med mindre der var hungersnød. Fodres hunden med tørfoder får den, den samme kedelige smag dag efter dag, efter dag...... hvorimod BARF hunde får Kallun, vildt, fisk, oksekød, lam, fjerkræ som kalkin, kylling og and, indmad, hest, rensdyr etc. Jeg følger ikke længere foderplanen slavisk, men blander pakkerne når jeg lægger dem i fryseren. Det vigtigste er at hunden får varietet indtag og de korekte % af kallun (1/3) kød med og uden ben og brusk over perioden som de 20 kg jeg køber af gangen kan strække.



Freddy nyder et ben i haven. Skøn tidsfordriv!!!


Da Freddy flyttede ind var han henne og skrabe i Mollys madskål når hun havde spist. Han kunne velsagtens lugte det lækre kød. Da han var faldet til hos os, fik han tilbudt det samme som Molly og han var lykkelig. Han er af natur ikke så sulten og glubsk som hende, men trives også rigtig godt med maden. Han vil dog ikke ha vildt, da det har en meget stærk lugt og smag. Dette er ellers rigtig ærgeligt da min nabo er jæger og kommer ofte med kassevis af overskudskød som han ikke "gider" skære ud.

Sådan en dynge får vi ofte af vores jæger nabo.

Vi har sidenhen fået Molly steriliseret, da hendes løbetider var meget hårde ved hende og kunne være en del af årsagerne til hendes udbrud. Indtil videre har hun haft et enkelt meget lille tilbagefald. Jeg fandt i sommers et par bare pletter oven i hovedet på hende og hun fik en behandling med Advocate som virkede helt efter hensigten. Måske skyldtes pletterne hårsækmiderne, kunne også være hendes allergi, da problemet opstod i sæsonen for alverdens pollen osv. Dette er det eneste medicin hun har fået i over et år og jeg håber virkelig det forbliver ved dette. Jeg er taknemmelig for hver en dag hvor min hunde pige trives, er glad og fuld af energi!!!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar